З початку роботи нашого з вами сайту вже минуло чотири місяці, тому мені хочеться підвести певні підсумки нашої з вами роботи, а також визначити пріорітети та завдання на найближчий час.
Як це не прикро констатувати, але мусимо визнати, що на даний момент робота сайту є незадовільна. В першу чергу через те, що сайт не виконує свого головного завдання - оперативне поширення інформації та комунікація між українцями Бельгії.
Для того, щоб всі краще зрозуміли ситуацію, я наведу статистику відвідуваності сайту за останні 12 місяців:
Як видно з графіків, з початку роботи оновленого сайту (17 квітня) кількість запитів до ресурсу зросла у 2 рази у квітні і у 5 раз у травні (це зелений стовпець). Кількість відвідувачів зросла незначно (жовтий стовпець). Це свідчить про те, що люди, які заходять на сайт стали довше на ньому лишатись, читати та обмінюватись інформацією. Отже, ресурс таки має аудиторію, він є цікавим і він має перспективу росту. Протягом цих місяців підтримкою сайту активно займались всього лише кілька людей (окрема подяка Романові Зубрицькому) і сайт мав за цей період 24 публікації і зростаючу відвідуваність. Але на цьому позитив закінчується. Цікаво, що закінчується він рівно там, де закінчується підтримка сайту. За червень-липень ми усі спромоглись лише на 4 публікації, і результат не забарився - у липні сайт відвідувався лише трошки більше стартового рівня. Окрім кількісної оцінки маємо проблему і з якісною. Справа в тому, що адміністрування, по суті здійснюється ЛИШЕ двома людьми, тому у стороннього відвідувача складається враження, що адмін взагалі спілкується сам з собою. Як результат, виникає абсолютно природне бажання залишити пустку, де майже нічого не відбувається. Новини, які додаються, не коментуються, тому у нового відвідувача складається враження, що він взагалі перший, хто сюди зайшов.
Разом з тим, Інтернет, як ми усі знаємо, дуже широкий. Існують інші ресурси, які по факту подають інформацію швидше та збирають значно більшу аудиторію. Маю на увазі сторінки facebook. Хочу навести приклад однієї з останніх подій на нашому сайті - Український вечір, що відбувся 31 липня.
Спочатку повідомлення про неї з’явилось на facebook-сторінці, була створена подія. На цю подію відгукнулось більше сотні людей (47 підтвердили участь, 46 - можливо прийдуть, коментарі не враховувались), через 2 дні ця ж подія з’являється на нашому сайті - результат шокуючий: 0 людей авторизувалось для того, щоб підтвердити участь або прокоментувати подію (щоб бути абсолютно чесним, то треба визнати, що 1 коментар був, але був він вже після цієї події). Причина, як на мене, зрозуміла: ця новина вже 2 дні як не новина і коментувати її, запитувати про щось вже не має жодного сенсу. Все вже було вирішено у facebook.
Узагальнюючи цей приклад та багато інших попередніх, можна вибудувати такий алгоритм розвитку сайту:
1. створюється новина на facebook
2. новина коментується/перепощуються/лайкається і т.д.
3. новина доходить до менеджера
4. новина з’являється на сайті
5. користувач отримує повідомлення на пошту про новину (на цей момент приблизно половина потрібних нам людей вже ознайомлена з новиною через fb)
6. людина ігнорує сайт, бо ця новина вже не є новою, вона знає джерело і, природньо, обговорює подію там.
7. частина людей просто пропускає повідомлення
8. частина (Наші юзери) таки заходить на сайт і дізнається про новину із запізненням
9. Наш юзер констатує низьку активність і інтерес до події а потім ще й виявляється, що активність на fb в рази більша.
10. наступного разу Наш юзер йде напряму на fb
11. сайт вмирає
Я ж пропоную іншу стратегію розвитку:
1. Новина публікується на сайті
2. Користувачі отримують повідомлення на свою пошту
3. частина людей просто пропускає повідомлення
4. частина людей заходить на сайт (Наші юзери) і дізнається про актуальну(!) новину.
На цьому етапі нескладно передбачити, що переходів на сайт буде більше.
5. Юзери роблять перепост із сайту на fb - для цього розроблена спеціальна функція на сайті.
6. Новина з’являється на fb і вона коментується/перепощується/лайкається і т.д.
Різниця у першоджерелі, побачивши новину у стрічці, люди переходять за посиланням на Наш сайт і бачать, що джерело активності на ньому.
7. Через перепости нові користувачі побачать цю новину і теж перейдуть на сайт (а не на подію у fb, як у попередньому випадку) - ми отримуємо нову аудиторію.
8. Вже зараз можна прогнозувати збільшення притоку користувачів на сайті - тобто сайт живе!
Думаю, що тут необхідне роз’яснення, бо багато хто вже на цьому етапі думає про мене не дуже хороші речі. По-перше, я абсолютно не проти жодних fb-сторінок, я просто констатую, що якщо інформація спочатку буде з’являтись на них, а потім на сайті, то сайт втрачає сенс свого існування. По-друге, можливо, комусь буде здаватись, що я хочу тягнути ковдру на себе - то відразу від цього відмовляюсь, навпаки - я за те, щоб сайт адмініструвала якомога більша кількість людей. Єдине, чого я прагну цим повідомленням - це того, щоб сайт існував. Тобто не те, щоб була така сторінка, а хочу, щоб вона була корисна людям.
Якщо коротко підсумувати, то все сказане вище можна звести до двох коротких тез: та стратегія, що існує зараз веде до активної розкрутки facebook, хоча він не потребує реклами. Натомість я пропоную розкручувати наш сайт через facebook. Повірте, від цього fb-сторінки не зникнуть з поля зору, в них не зменшиться коментарів, але ми отримаємо нових людей на сайті.
Якщо ви згодні з тим, що сайт має жити, то далі нам необхідно спільно визначити стратегічну мету сайту і РАЗОМ на неї працювати. Я про це говорив перед створенням сайту і на словах ніби побачив підтримку, але на практиці все вийшло інакше. Я визначаю мету сайту як подання інформації про життя українців Бельгії та встановлення комунікації між ними. Якщо у вас є уточнення або заперечення - буду радий дискусії.
Для досягнення цієї мети я бачу такий механізм співпраці сайту та fb:
Інформаційний сайт створюється для ПРЕДСТАВЛЕННЯ інформації (він повинен бути першоджерелом інформації)
Фейсбук існує для ПОШИРЕННЯ інформації
Також нам усім необхідно зрозуміти той факт, що саме по собі існування сайту ВЗАГАЛІ нічого не вирішує, це живий організм, який потребує величезної уваги до себе, в першу чергу з боку тих, хто його створив. Якщо на сайті не з’являються його батьки, то сайт приречений, він не може бути цікавий ще комусь, якщо він не цікавий його творцям.
Фейсбук, як соціальна мережа, був створений саме для того, щоб допомагати поширенню інформації, яка знаходиться десь в іншому місці - і це її основна задача.
Подібні групи були створенні як інструмент для організацій, які не хочуть обтяжувати себе сайтом, його дизайном, адмініструванням і т.д. але і статусність цих організацій на порядок нижча.
Фейсбук підтримують мільйони людей, сайт просто банально не зможе з ним конкурувати, якщо його буде підтримувати одна людина.
Як підсумок, мені дуже хочеться, щоб в обговоренні цієї проблеми взяло якомога більша кількість людей, щоб були висловлені справді дієві пропозиції, які таки дозволять сайту працювати та РОЗВИВАТИСЬ.
Чекаю на ваші відгуки!
З повагою,
Вячеслав Димарчук.